Rødbededeller og sprød tangsalat med linser

Efteråret byder på en række rodfrugter, beder og knolde, der efterhånden kommer i supermarkederne til få penge. En af dem er rødbeder, som jeg forleden fandt en pose i Netto til blot 6 kroner.

En af mine favoritsteder at spise, når jeg skal hygge mig, er Atlas bar som ligger midt i København. Jeg er ikke komme videre i menukortet end deres rødbededeller. Ikke fordi deres deller er “to die for”, men det er mere tangsalaten som medfølger, som smager himmelsk. Kombinationen af tang og linser sammen med rødbede er virkelig lækker.

 Da jeg så rødbedeposen i Netto, blev jeg enig med mig selv om, at nu skulle det være nu, at jeg prøvede selv at lave deller og tangsalat derhjemme. Tangsalat er jo lidt dyr – men når rødbededellerne sammenlagt ikke kom over ti kroner for tre personer, eller to personer plus nok til to til frokost, bliver det sammenlagt en rigtig god middag til få penge. Og så er den glutenfri, laktosefri, vegansk, til dem som har lyst til at vide det 🙂

Opskrift på rødbededeller

Tid: 40-50 min Antal personer: 3 sultne pris: 10 kr (mindre hvis du benytter alm. mel).





Ingredienser:

1 meget stort æble eller 2 normale
4 rødbeder
4 kartofler (normal størrelse)
1 løg
ca. 4 dl majsmel
3 fed hvidløg revet

Krydderier:

Chili, salt og peber efter temperament og behov

Sådan gør du:

Start med at finde en minihakker eller foodprocessor frem. Riv alle grøntsagerne/frugterne og tilføj dem i minihakker/foodprocessor lidt efter lidt og herefter over i en stor skål. Hæl majsmel i lidt efter lidt, så du holder øje med balancen i delledejen, så den hverken er for tør eller for våd. Tilføj krydderier.  Steg dem på en pande indtil de er crispy. Jeg lavede dem rigtig dejlige store, så de faktisk blev rødbedebøffer. De smager også rigtig godt dagen efter på madpakken.

Opskrift på tangsalat med linser

Tid: 10 minutter (kan tilberedes mens du steger deller) Personer: 3 som tilbehør Pris: 25-30 kroner

Ingredienser:

1 pakke tangsalat
1 ½ dl grønne linser
4  gulerødder
sesamfrø

Start med at tø tangsalaten op i god tid. (Ellers sæt pakken i vand). Sæt linserne over og lad dem koge i et stykke tid. (Hold øje med gryden, når vandet begynder at koge, da linseskummet vokser kraftigt.) Når tangen er tøet op, åbn pakken og hæld tangen i en skål. Skræl gulerødderne og skær dem tynd i julienne. Hvis du ejer en spiralizer kan du også med fordel bruge den. Når linserne er færdige, hælder du vandet fra og blander med salaten. Slut af med at drysse med sesamfrø.

Velbekomme.

Leave a Reply

