Glutenfri børnevenlige fyldte brødboller

Glutenfri børnevenlige fyldte brød

Forleden havnede jeg en krise i min madlavning. Den ret jeg havde planlagt at tilberede, kunne jeg alligevel ikke lave, da jeg i sidste øjeblik opdagede at der var gluten i. Derfor måtte jeg improvisere med rester, jeg fandt i køleskabet. Det kom der en meget spændende ret ud af.

Børnevenlige glutenfri brødhapser – ideel til madpakken

De fyldte brødboller er aldeles børnevenlige og er også rigtig gode til at have med i madpakken dagen efter. Det er lidt et sjovt brød at arbejde med, da dejen er våd og uformelig. Men bollerne smager rigtig godt og kan spises til aftensmad med tilbehør, en lille hapser eller til frokost. Når du tilbereder bollerne, skal du anvende en minihakker eller en foodprocessor.

Opskrift på glutenfri børnevenlige fyldte brødboller

Ingredienser

Til dejen:

1 lille spsk loppefrøskaller

et drys salg

et drys bagepulver

1 dl mandelmel

½ dl hørfrø

2 æg

1 gulerod

150 g hvidkål

et par champignoner

 

Til fyldet:

100 g skinke eller tilberedt kylling

2 håndfulde revet ost

4 champignoner der har været en tur i minihakkeren

et drys chili

1 æg

Sådan gør du

Tænd ovnen på 175 grader (varmluft). Tag minihakkeren frem og kør guleroden, kålen og champignoner igennem og saml det hele i en skål.Tilsæt de resterende ingredienser til dejen. Rør rundt.

Kør de 4 champignoner til fyldet igennem minihakkeren og hæld dem i en anden skål sammen med resten af ingredienserne til fyldet. Rør rundt.

Tag en bageplade frem og put papir på den. Del bollerne i klumper. Jeg fik ca 8 boller ud af det – men husk de skal være store nok til at kunne indeholde fyldet.

Tag nu en enkelt bolle og tryk den flad med hænderne. Tilføj lidt fyld og pak det ind i bollen. Du kan enten folde brødet udenom fyldet eller tag lidt ekstra dej og putte ovenpå fyldet, så du lukker fyldet inde. Det føles lidt mystisk – men du er på rette vej!

Glutenfri fyldte brødboller

Når du har fyldt alle bollerne, sætter du dem i ovnen og bager dem i ca 25 minutter.

Velbekommen

Sådan laver du glutenfri fyldte brødboller

 

One comment

Leave a Reply

