Familie- og tømmermændsvenlige glutenfri burgerboller

Glutenfri burgerboller

 

Findes der noget bedre i verden end en burger, når man har tømmermænd? Det tror jeg næppe. Desværre kan pengepungen – og en evt. glutenfri mave være begrænset af snasket takeaway. Jeg ved ihvertfald at livet kan blive rigtig kedeligt, når der står take-away på menuen. For jeg kan hverken spise burger eller pizza – og kylling bliver altså lidt uoriginalt i længden, når maven vil have rigtig tilfredsstillende snask.

Men min glutenfri mave skal ikke snydes for en burger – heller ikke en fredag aften når der skal hygges med sønnike. Og en hjemmelavet burger smager i mit univers titusind gange.

Det kræver selvfølgelig planlægning at bage glutenfri burgerboller – for det er næppe noget jeg beslutter at gøre, når jeg har tømmermænd.

Jeg har før bragt en opskrift på glutenfri burgerboller på bloggen. Denne ligger ikke så tung i maven. Den er relativ billig at lave, da jeg har brugt ingredienser (kartoffelmel og majsmel) der kan skaffes billigt i fx Rema 1000. Det billigste sted at købe loppefrøskaller, jeg har stødt på indtil videre, er Matas.

Jeg valgte at servere burgeren med rodfrugts-pomfritter i ovnen.

Denne opskrift er inspireret af Anette Harbech Olesens opskrift.

Endnu en opskrift på glutenfri burgerboller

Glutenfri hjemmelavet burger

Tid: ca 40 minutter

Ingredienser

1/3 l lunken vand

10 g loppefrøskaller

1 tsk honning

1 tsk salt

1 tsk stødt koriander

2 tsk oregano eller basilikum

1/3 dl olivenolie

1 æg

65 g boghvedemel eller kartoffelmel

65 g majsmel

90 g rismel

1 spsk majsstivelse

solsikkefrø og evt frisk basilikum

drys: 1 spsk sesamfrø

Sådan gør du

Tænd ovnen på 190 grader. Hæld lunken vand og loppefrøskaller i en skål. Brug en elpisker og rør rundt til det bliver til en ensartet masse. Lad det stå i et kvarter og rør så lidt rundt igen.  Tilføj resten af ingredienserne.

Tag en bageplade ud og beklæd den med bagepapir. Form de flade brød i størrelser du kan lide.  Drys med sesamfrø. Sæt pladen i ovnen og bag i ca 25-30 minutter.

Velbekommen

Hvis du spiser glutenfrit mad, kan det være at du også har lyst til at prøve at bage glutenfri børnevenlige brød, der er fyldt med skinke, ost og guf. Det kan også være at dine tømmermænd fortæller dig, at du har lyst til blomkålspizza.

 

 

Leave a Reply

