Rodfrugtsuppe

Billig rodfrugtsuppe

Denne rodfrugtsuppe blev til, en aften jeg skulle lave aftensmad og stod og gloede ind i køleskabet i desperation. Jeg fik øje på et par jordskokker og nogle kartofler og tænkte, “gad vide om jeg ikke skal lave suppe?” Normalt elsker jeg at lave suppe – særligt jordskokkesuppe, men den aften havde jeg desværre ikke nok jordskokker til at lave en hel suppe. Så jeg improviserede. Det kom der denne lækre og billige suppe ud af.

Denne suppe er ideel hvis du har rester af gulerødder, kartofler og jordskokker, som du ikke helt ved hvad du skal gøre med.

I denne suppe skal du bruge bouillonterninger. Hvis du har glutenallergi skal du være opmærksom på at langt de fleste bouillonterninger, der kan købes, indeholder gluten. Jeg har dog fundet ud af at de billige i Lidl ikke er lavet på hvedemel. Hvis du ikke har bouillonterninger på lager, kan du udelade dem – men det tager lidt af dybden i smagen.

Opskrift på billig og dejlig rodfrugtsuppe

Til denne ret skal du anvende en stavblender.

Dejlig og billig rodfrugtsuppe

Ingredienser

2 bouillonterninger (grøntsags- eller hønse)

6 gulerødder

en håndfuld jordskokker

12-13 kartofler

lidt radisse (kan udelades)

1 stort løg

3 hvidløg

krydderier: karry, gurkemeje, salt, timian, peber – du kan evt udelade nogle af dem.

citronsaft

evt parmasan (kan udelades)

bacon (fx en pakke i skiver eller i tern)

Sådan gør du

Start med at koge en liter vand og tilsæt de to bouillonterninger. Jeg koger altid vandet i elkedlen og hælder vandet op i et litermål med terningerne, da jeg synes det er nemmest.

Skræl alle grøntsagerne og hak dem.

Tag en stor bred gryde frem og svits dem i olie.

Tilsæt bouillonvandet til gryden og hæld ekstra vand i så det dækker grøntsagerne.

Lad det simre i 20 minutter.

Tilsæt krydderier.

Tag bacon frem og skær i små bidder. På en pande steger du nu bacon indtil det er crispy.

Tag stavblenderen og blend suppen i gryden. Smag suppen til med citronsaft, salt og peber.

Riv lidt parmesan og tilsæt i suppen.

Server suppen i dybe skåle og drys med bacon.

Velbekommen.

 

 

Leave a Reply

