Gryderet med søde kartofler og kikærter

Gryderet med søde kartofler

Denne opskrift er ikke min. Jeg blev introduceret for retten en aften, jeg var inviteret til middag hos en ven, som er vegetar. Higgi og hans kone blev vegetarer efter at have tilbragt et halvt år i Indien. Typisk Higgi anede han ikke, hvad han egentlig havde lavet, da han serverede denne ret. Derfor krævede det lidt overtalelse og stædig insisteren fra min side at få ham til at rekonstruere opskriften. Men her er den. Og den smager helt fantastisk.

Det er syv år siden jeg fik serveret denne ret, og den er nu blevet en kær klassiker i mit køkken. Jeg elsker at servere denne for inkarnerede kødspisere og lade dem gætte ingredienserne. De bliver altid overrasket.

Opskrift på Gryderet med søde kartofler og kikærter

Opskriften er til fire personer og er glutenfri.

Ingredienser

200 gram kikærter enten fra dåse eller frisk tilberedte (dvs i blødsat i min. 8 timer og kogt 1 time)

1 æble eller rosiner

1 løg

2 søde kartofler

2 selleristængler

1 dåse kokosmælk

2 fed hvidløg

 

Krydderier du skal bruge

3 tsk madras karrypulver

2 tsk salt og peber

2 tsk stødt spidskommen

2 tsk sennepsfrø

 

Sådan gør du

Snit løg, æble og svits i olie i en gryde.

Tilføj hakket hvidløg og krydderier og svits i nogle minutter.

Skræl kartofler, skær i tern og tilføj.

Tilføj kokosmælk og lad simre i 10 minutter.

Tilføj kikærter og selleri.

Server med ris.

Velbekommen!

Gryderet med kikærter og søde kartofler

Leave a Reply

