Lyst glutenfrit brød med hytteost og rosmarin

Glutenfrit brød

Siden jeg startede på min glutenfri rejse i november måned, har jeg bagt rigtig meget brød. Det er i sig selv lidt af en bedrift, da jeg sådan set ikke kan lide at bage. Jeg hader at stå og ælte og få dej på fingrene. Jeg synes, mel sviner, og der kommer på magisk vis altid mere mel på mit tøj end alle andre steder. Og så er det så belastende at gøre bordpladen ren bagefter. Så jeg kan ikke lide at bage.

Desværre er der ikke så meget at gøre ved det, når jeg ikke spiser gluten. Jeg kan ikke udelade brød fuldstændig af min kost. Det har jeg prøvet før og jeg risikerer at min krop på et tidspunkt skriger efter brød, og så går jeg amok. Det kan jeg ikke tillade med glutenallergi. Derfor har jeg fundet, at jeg sagtens kan skabe en balance med mindre brød – og at det så er glutenfrit. På den måde kan jeg også tage brød med når jeg skal til noget, hvor jeg ved at jeg skal spise brød.

Det gode ved de fleste glutenfrie brød er, at de fleste ikke skal æltes men er “våde” i konsistensen. Derfor behøver jeg ikke røre ved dejen!! 🙂

Opskriften på dette brød blev til, da jeg op til jul skulle til julefrokoster. Jeg bagte derfor en omgang stenalderbrød og dette lyse brød jeg kunne spise til æg og laks.

Opskrift på lyst glutenfrit brød

I tilberedelsen af brødet skal du bruge en stavblender. Har du ikke en stavblender kan du bruge en minihakker eller foodprocessor i stedet for.

Glutenfrit lyst brød med hytteost og rosmarin

Ingredienser

150 g hytteost

2 æg

50 g majsmel

25 g kartoffelmel

25 g boghvedemel

15 g loppefrøskaller

2 tsk bagepulver

10 g olivenolie

1 tsk salt

20 g hørfrø

20 g solsikkefrøkerner

drys: rosmarin og flagesalt

 

Sådan gør du

Tænd ovnen på 170 grader

Bland hytteost og æg i  en skål med en stavblender

Tilføj resten af ingredienserne

Beklæd en brødform med bagepapir og hæld indholdet i skålen ned i brødformen.

Pensl med olivenolie og stik en finger i brødet for at lave huller.

Drys med rosmarin og flagesalt.

Velbekommen

Leave a Reply

